dinsdag 5 mei 2020

Kaarten (5) over lezen van Fiep Westendorp






Deze ansichtkaarten van  Fiep Westendorp hebben het thema lezen.


Sophia Maria (Fiep) Westendorp (Zaltbommel, 17 december 1916Amsterdam, 3 februari 2004) was een Nederlands tekenares, die vooral bekend werd door de tekeningen van Jip en Janneke. Naast Jip en Janneke illustreerde Westendorp ook de Vrouwenpagina van het Parool en de boeken van onder anderen Annie M.G. Schmidt, Mies Bouhuys en Han G. Hoekstra. Daarnaast illustreerde ze reclamecampagnes en maakte ze muurschilderingen. Haar nalatenschap is ondergebracht in de stichting 'Fiep Westendorp Foundation'. 

Het missen van vitamine S

Iedereen mist in deze coronatijd vitamine S
Nu we in ieder geval tot eind april thuis moeten blijven, rijst de vraag: hoe lang blijven we psychisch gezond thuis? Wanneer worden we gek, in al haar verschijningsvormen? Hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam Paul van Lange geeft antwoord.
‘De manier waarop we in Nederland het coronavirus in toom proberen te houden, is volgens mij erg goed. We waren misschien wat laat begonnen met de maatregelen, maar deze manier van een ‘lock down’ is verstandig. Dat we wel nog naar buiten mogen, lijkt mij een duurzame koers.’ Ook voor de mentale gesteldheid van mensen. ‘Ik verwacht dat veel mensen het op deze manier best lang kunnen uithouden. Ook al word je somberder en doet de situatie een beroep op je organisatievermogen. De meeste mensen gaan dit prima overleven, zolang ze voldoende structuur en vitamine S – sociale contacten – krijgen. Mensen zijn immers sociale dieren.’

Eenzaamheid

Wel wijst professor Van Lange op een aantal kwetsbare groepen. ‘Om te beginnen natuurlijk kwetsbare gezinnen, zeker als er geweld speelt. Voor die kinderen zijn het gevaarlijke tijden. En in tweede instantie alleenstaande ouderen die minder mobiel zijn. Zij hebben minder mogelijkheden om activiteiten te ondernemen waar ze plezier en voldoening uit halen. Zij komen in het normale leven al snel uit bij sociale contacten voor hun geluksgevoel. Die zijn nu lastig te realiseren. Eenzaamheid ligt op de loer. En deze groep zie je niet zo snel. Eenzame mensen melden zich niet. Hoewel, behalve bij de Luisterlijn, die deze dagen veel gebeld wordt met vragen waar eenzaamheid onderligt.’

Drempeltje

Om eenzaamheid te overkomen raadt Van Lange aan om ‘het drempeltje over te gaan’. ‘Iedereen moet een drempeltje als ze contact leggen met anderen. Bellen, een appje sturen, een afspraak maken. Ik raad aan om juist nu jezelf een zetje te geven en dat drempeltje over te gaan. Weet dat die foto of dat berichtje een ander echt helpt.’

Beeldbellen

‘Sociale media gebruik neemt een enorme vlucht. Appen en bellen, maar ook beeldbellen gebeurt nu meer dan ooit. Dat is een mooie ontwikkeling. Ook ouderen die dat normaal niet zo snel zouden doen, proberen dat nu meer en meer uit. Laten we hen daarbij helpen.’ Van Lange raadt aan om bij het beeldbellen een zo groot mogelijk scherm te gebruiken. ‘Op een groter scherm zie je toch meer gezichtsuitdrukking en lichaamstaal. Dat zijn belangrijke vormen van communicatie. Hoe groter het scherm, hoe natuurgetrouwer de interactie.’

Somberheid

Een andere vorm van gekte kan zijn: somberte. Ook die ligt op de loer. ‘Zeker als je dagelijkse structuur wegvalt en je niet goed slaapt. Want structuur en slaap kunnen bijdrage aan het opkrabbelen uit een depressie of somberte. Het is dus aannemelijk dat er landelijk meer somberte en futloosheid komt.’

Ongehoorzaamheid

En tenslotte de massa gekte. ‘Ook die verwacht ik voorlopig nog niet. Een groep waar we dat in de toekomst misschien van kunnen verwachten zijn jongeren. Zij zijn erg naar buiten gericht, sociaal gericht. Bovendien leveren zij relatief veel in. Ze lopen zelf niet zo’n groot gezondheidsrisico, maar kunnen niet meer uit of met vrienden afspreken. Zij zouden op den duur elkaar kunnen opjutten – want ondermijning gebeurt in groepen – en opstandig of ondermijnend kunnen reageren op de situatie. We moeten jongeren dus goed van de ernst van de zaak doordringen en hen verleiden om binnen te blijven.’

De aanslag blijft een mooi lijstboek


Het raadsel van Mulisch’ aanslag wordt opgelost, maar de ambiguïteit blijft bestaan

Aan de vooravond van de viering van 75 jaar bevrijding bespreekt Onno Blom acht literaire boeken die het beeld van de Duitse bezetting in Nederland hebben bepaald. Vandaag: De aanslag van Harry Mulisch.Onno Blom1 mei 2020, 15:00 Beeld Sabine van Wechem

‘Ik bén de Tweede Wereldoorlog’, heeft Harry Mulisch met kenmerkend gevoel voor bescheiden beeldspraak opgemerkt. Toch kon hij als zoon van een Oostenrijkse vader, die tijdens de Duitse bezetting bij de roofbank Lippmann, Rosenthal & Co werkte, én een Joodse moeder wel aanspraak maken op een biografie waarin twee morele uitersten zich verenigden.

Zo bezien is het geen toeval dat de oorlog – hij was 12 toen de Duitsers binnenvielen – in Mulisch’ oeuvre steeds weer opduikt. Het stenen bruidsbed uit 1959 gaat over het geallieerde bombardement op Dresden en een Amerikaanse ‘oorlogsmisdadiger’ – een contradictio in terminis volgens de schrijver. Mulisch bezocht het proces tegen Adolf Eichmann en schreef er De zaak 40/61 over. En in De toekomst van gisteren vroeg hij zich af wat er zou zijn gebeurd als Hitler de oorlog had gewonnen. Dat boek begon als een roman, maar verscheen in 1972 als ‘het protocol van een schrijverij’.

Hoewel Mulisch had verklaard wel klaar te zijn met het vertellen van ‘verhaaltjes’ over de oorlog, kroop het bloed waar het niet gaan kon. In 1982 verscheen De aanslag, ‘een roman gebaard door een roman’. Het boek kwam voort uit De ontdekking van Moskou, dat Mulisch wel zeven keer tevergeefs probeerde tot een goed einde te brengen. Voor die roman had hij een wees nodig, waarop hij bedacht dat het personage zijn ouders verloor toen zij als represaille door de Duitsers werden gefusilleerd.

De passage groeide uit tot een gezwel, ‘een carcinoom dat mijn roman dreigde te vernietigen’. Hij nam een stanleymes en sneed 29 pagina’s uit het dikke folioboek waarin hij werkte – en liet vanuit die passage in tien maanden De aanslag ontstaan.

Dat Mulisch zijn beeldspraak ditmaal ontleende aan een gevreesde ziekte, was ook geen toeval. 1982 noemde hij ‘het jaar van de driedubbele aanslag’. Op zijn leven werd een aanslag gepleegd: zijn maag werd verwijderd, nadat daarin een kwaadaardige tumor was aangetroffen. Hij genas, hoewel zijn kansen op genezing heel klein waren geweest. Bovendien verscheen dat jaar zijn roman De aanslag. Die was zo succesvol dat er een duizelingwekkende belastingaanslag volgde.

De aanslag is een thriller en moreel-filosofische roman ineen. In januari 1945 zit de 12-jarige Anton Steenwijk met zijn broer Peter in de achterkamer van hun huis in Haarlem Mens-erger-je-niet te spelen. Plotseling horen zij schoten: ‘In die stilte, die de oorlog ten slotte was in Holland, weerklinken op straat plotseling zes scherpe knallen: eerst een, dan twee snel achter elkaar, na een paar seconden het vierde en vijfde schot. Even later een soort schreeuw en dan het zesde.’

Als ze door het raam kijken, zien ze een dode politieagent naast zijn fiets op straat liggen. De buren bij wie het lijk voor de deur ligt, verslepen dat naar hún huis. De Duitsers steken de woning in de fik. Anton komt in een duistere cel op het politiebureau in Heemstede terecht, waar hij een gesprek heeft met een gewonde verzetsstrijdster. Nadat hij uit de cel is gehaald, blijkt dat de Duitsers zijn broer en ouders hebben geëxecuteerd. Beeld Sabine van Wechem

Bij de beschrijving van de gebeurtenissen baseerde Mulisch zich óók op de aanslag die in Haarlem was gepleegd op Fake Krist. Deze fanatieke SD’er werd op 25 oktober 1944 vermoord door een knokploeg, die een andere verzetsgroep, waartoe Hannie Schaft behoorde, net voor was. In De aanslag vindt Anton Steenwijk langzaam maar zeker uit wat er die avond precies is gebeurd. Tijdens de bestorming van Felix Meritis in 1956, destijds het Amsterdamse kantoor van de communistische partij, komt hij Fake Ploeg tegen, de zoon van de vermoorde politieagent. Fake houdt hem voor: is het de schuld van de fascisten dat hun huis in vlammen opging en Antons ouders stierven, of van de verzetsmensen die wisten dat de Duitsers wraak zouden nemen?

In 1966 spreekt Anton bij de uitvaart van een verzetsheld – waarvoor Mulisch zich baseerde op de begrafenis van H.M. van Randwijk in Ilpendam – de verbitterde verzetsman die Ploeg vermoordde. Maar de ware toedracht wordt Anton pas duidelijk als hij Karin Korteweg, de dochter van de buren, tegenkomt tijdens de demonstratie tegen kernraketten in Amsterdam op 21 november 1981. Zij vertelt Anton dat haar vader de Duitse represaille vreesde en zijn hagedissen wilde redden, die voor hem ‘de eeuwigheid’ vertegenwoordigden. Vader en dochter Korteweg legden het lijk bij Steenwijk en niet bij de buren aan de andere kant, omdat daar Joden ondergedoken zaten.

Zo wordt het raadsel van de aanslag opgelost, maar laat Mulisch de morele ambiguïteit van de oorlog bestaan. Er valt niets aan de gebeurtenissen te veranderen, ook niet door ze te begrijpen: ‘Was iedereen schuldig en onschuldig? Was de schuld onschuldig en de onschuld schuldig?’
Onno Blom besprak eerder De SS’ers van Armando en Sleutelaar, De donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans, Het bittere kruid van Marga Minco, Het meisje met het rode haar van Theun de Vries, De ondergang van de familie Boslowits van Gerard Reve, Pastorale 1943 van Simon Vestdijk en Het Achterhuis van Anne Frank.

De klaproos

Vandaag klaprozen gespot en op de foto gezet. blijft mooi!!

Symboliek

De klaproos ook wel papaver genoemd staat symbool voor troost, maar ook voor de dodenherdenking. De klaproos dankt deze symboliek aan de slagvelden in Noord-Frankrijk die na de Eerste Wereldoorlog rood kleurde van de klaprozen.
De kenmerkende kleur van de klaproos is rood. Aan de voet van de kroonbladeren wordt een zwart deel zichtbaar. De vier bladeren van de bloem zijn groter dan we gewend zijn van bloemen, waardoor ze elkaar voor een groot deel overlappen. De bloem heeft op zowel de stengels als bladeren haren.
Wat veel mensen niet weten is dat alle delen van de klaproos inclusief het melksap giftig zijn voor mens en dier.

Bieb boeken in Quarantaine

In de bieb Leiden heeft een dichter gedichten op de ramen geschreven.. Onder andere dit gedicht over quarantaine

Bomenpark Heesch

Bij het bomenpark in Heesch gisteren heerlijk gewandeld wat is het daar mooi!

Mooie dodenherdenking met toespraak van Arnon Grunberg




Mooie toespraak van Arnon Grunberg

maandag 4 mei 2020

Boekenkaarten 4 van Rotraut Suzanne Berner

09_September_LayoutBOP16.jpg (561×800)










Een mapje met 12 ansichtkaarten met boeken  die per maand de seizoensfeer benadrukken op humoristische wijze. 
Hier word je toch vrolijk va
Rotraut Susanne Berner is een Duits schrijfster en illustrator van kinderboeken. 

4 mei 2020

Dodenherdenking
Totaal anders
dan andere jaren. Heel stil. Ook in Oss aan de Hescheweg. De kransen zijn in stilte neergelegd. 75 jaar vrijheid zonder grote herdenking.
Monument in zonnetje vandaag..

de beste manier om de doden te herdenken is nooit meer een nieuw oorlog beginnen

zondag 3 mei 2020

3 mei 2020


boekenkaarten 3 Joost Swarte Lezen is verslavend

VER JOOST SWARTE

Joost Swarte (1947, Heemstede) studeert Industrieel Ontwerpen in Eindhoven en maakt in zijn studietijd, eind jaren 1960, illustraties voor lokale Eindhovense bladen. Hij laat voor het eerst van zich horen in de alternatieve stripbeweging van de jaren 70. Halverwege de jaren 80 verandert Swartes werkgebied van striptekenen naar het maken van illustraties, onder andere voor Humo, Vrij Nederland en The New Yorker. Daarnaast ontwerpt hij affiches, logo’s, postzegels, meubels en gebouwen (Toneelschuur, Haarlem, 2003). Verder is Swarte mede-initiatiefnemer van tijdschriften als Modern Papier en Scratches, evenals van het grootste Europese tweejaarlijkse stripfestival ‘Stripdagen Haarlem’ en het Hergé Museum in het Belgische Louvain-la-Neuve. In 1998 wint Joost Swarte voor zijn bijdrage aan de strip in het algemeen en zijn gehele oeuvre de Stripschapprijs. In 2004 wordt hij door koningin Beatrix benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau, en in 2012 wint Swarte voor zijn gehele oeuvre de Marten Toonderprijs. 

Quint Buchholz

Ik verzamel boekenkaarten en ik heb er al veel van Quint Buchholz.
Quint Buchholz is een Duitse schilder, illustrator en auteur. Hij is vooral bekend om zijn kleurrijke, pointillistische schilderijen die zijn gebaseerd op technieken en motieven van magisch realisme, evenals zijn boekillustraties en kinderboeken waarvoor hij een aantal prijzen heeft gewonnen.



Op de volgende website kun je kaarten bestellen.

Mark Deckers: Bibliotheken in crisistijd : deel 8

Mark Deckers: Bibliotheken in crisistijd : deel 8: Ook deze week neem ik u weer mee naar wat er gebeurt bij de bibliotheken in de Coronacrisis. We gaan volgende week de achtste week in van...

Gipharts 5 tips over oorlog en verzet


Morgen is het 4 mei. Dodenherdenking. Ronald Giphart geeft 5 titels over oorlog en verzet in Brabants Dagblad.
    Afbeeldingsresultaat voor anne frank
Het achterhuis van Anne Frank Annelies Marie Frank was een uit Duitsland afkomstig Joods meisje dat bekend is geworden door het dagboek dat ze schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen ze ondergedoken zat in Amsterdam. Zij stierf vermoedelijk in februari 1945 aan vlektyfus in het concentratiekamp Bergen-Belsen

Het verstoorde leven, dagboek van Etty Hillesum, was toen het in 1981 voor het eerst verscheen, direct een sensatie. De overweldigende aandacht voor wat Hillesum in de jaren 1941 en 1942 schreef, gaf het boek vleugels.

Kunstenaars, musici, scenarioschrijvers, en theatermakers lieten zich door haar werk inspireren. Het werd over de hele wereld vertaald en gelezen, en bracht een stroom reacties op gang die voortduurt tot op de dag van vandaag. Waarom? Etty Hillesum wordt herkend als een vrouw die het barbarendom het hoofd bood, zonder zelf in wanhoop en haat ten onder te gaan
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestieren twee joodse zussen - Janny en Lien Brilleslijper - een van de grootste onderduikadressen in Nederland: 't Hooge Nest, een villa in 't Gooi. Terwijl de laatste joden in Nederland worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het ging door, pal onder de neus van NSB-buren en nazikopstukken. Toch wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met het laatste transport in Auschwitz, samen met de familie Frank. 

De Maliebaan, kroonjuweel van Utrecht: een prachtige, brede laan van precies een kilometer lang, met aan beide kanten fraaie herenhuizen en stadspaleizen. Het is een van de meest geliefde plekken van Utrecht, maar ook een plek met een weerbarstige geschiedenis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte de Nederlandse Unter den Linden als een magneet op de Duitse bezetter en de NSB. Musserts hoofdkwartier was er al in 1937 gevestigd, na 1940 volgden nog zeker vijftien nazi-instituten. Er vonden parades plaats, hooggeplaatste nazis maakten er hun opwachting, er werd vergaderd, gekonkeld, gespioneerd, geroddeld en samengezworen. Maar pal naast de gevreesde verhoorkamers van de Sicherheitspolizei woonde dr. Max, ofwel Marie-Anne Tellegen, een spilfiguur in het verzet. En schuin tegenover Mussert resideerde de ferm anti-Duitse rooms-katholieke aartsbisschop Jan de Jong, die zijn rug rechthield tegenover het nazigeweld. Tegelijkertijd ging het gewone leven door: er werden kinderen geboren, er gingen mensen dood, er waren aanrijdingen. En overal werden jonge dienstmeisjes gevraagd, goed kunnende werken en koken.



Bij verschijning in 1967 veroorzaakte De ss’ers een storm van verontwaardiging. Velen vonden het boek, waarin acht voormalige ss’ers vrijuit het woord voeren, verschrikkelijk of zelfs fascistisch: ‘een gevaar voor de volksgezondheid’ en ‘een aanzet tot antisemitisch geweld’. Anderen vonden het juist zeer indrukwekkend: ‘een ontluisterend portret van onmensen’, en ‘een noodzakelijk onderzoek van de motieven die destijds landgenoten hadden om zich bij de bruine hordes aan te sluiten’. De samenstellers, Armando en Hans Sleutelaar, schreven zelf in hun voorwoord: ‘Er is in elk geval één overeenkomst tussen de vrijwilligers die vochten aan de goede kant en die aan de foute kant: zij hoopten dat hun land beter uit de oorlog zou komen dan toen het door die oorlog werd overrompeld.




  • zaterdag 2 mei 2020

    Wie kent ze nog de boeken van Sjöwall en Per Wahlöö.

    Populaire detectiveserie die veel geleend werd in de bibliotheek en heel spannend.

    De Zweedse detectiveschrijfster Maj Sjöwall is op 84-jarige leeftijd na een lang ziekbed overleden, heeft haar uitgever bekendgemaakt. Ze is voornamelijk bekend van haar tien boeken over politierechercheur Martin Beck die ze samen schreef met haar man Per Wahlöö.
    Het tweetal schreef de serie over Beck tussen 1965 en 1975, elk jaar een. In 1975 overleed Wahlöö en schreef Sjöwall alleen verder. De boeken hadden internationaal succes, werden in zeker veertig talen vertaald en vormden de basis voor vele films en series.