woensdag 10 maart 2021

Filmtip: de liefhebbers

Docu Alex Roeka vanavond in uur van de wolf

docu over Alex Roeka: bijna niemand weet dat hij ‘de grootste’ is Alex Roeka is een klein mannetje. Met gebogen schouders, spillebenen en in een vaal leren jack sjokt hij in de documentaire Engel en Beest door de straten van zijn geboorteplaats Ravenstein. Het lijkt alsof regisseur Arno Kranenborg zijn best heeft gedaan de tegenstelling met Roeka’s reusachtige podiumcharisma zo groot mogelijk te maken. Collectie littekens Wie de dylanesque song van Roeka zo hoort, is niet verbaasd dat Huub van der Lubbe, voorman van De Dijk, hem de grootste uit de Nederlands­talige muziek noemt. En daar is het volgende contrast: hoewel de 75-jarige Roeka – echte naam: Alexander van Mourik – vrijwel overal lovende kritieken krijgt, is zijn publiek nog steeds beperkt. Wie hem na het optreden in de foyer met zijn bewonderaars hoort spreken, ziet het meteen: Roeka heeft voor sterrendom geen enkel talent. De vraag is zelfs hoeveel aanleg de singer-songwriter eigenlijk heeft voor het bestaan zelf. In Engel en Beest zien we Roeka opleven in zijn vertrouwde omgeving: op het podium, boven zijn notitieblok, aan de rode wijn. Maar daarbuiten, zo wordt gaandeweg steeds meer duidelijk, heeft Roeka een bijna museale collectie littekens, schrammen en kreukels verzameld. Kranenborg laat de artiest, die pas op zijn vijftigste als zanger debuteerde, teruggaan naar zijn geboortegrond in Brabant en later ook naar zijn Amsterdamse jaren. Zijn uithuisplaatsing – om voor hem onduidelijke redenen moest Roeka naar een kostschool in Limburg – en de moeizame relatie met zijn diepreligieuze moeder tekenden hem. En dan was er nog zijn oudste broer die in alles slaagde, waar Roeka voor mislukking geboren leek. Verwijdering In Amsterdam schrijnt een stukgelopen relatie waaruit een zoon geboren werd. Zowel de vrouw als het kind wil niets meer van Roeka weten. Waarom? De zanger wijdt er slechts een paar zinnetjes aan en Kranenborg dringt ook niet aan. Erg is dat niet, de kijker kan zich er wel een voorstelling van maken. Roeka’s pijn over de verwijdering van zijn zoon schijnt door de luchthartige manier waarop hij over de situatie spreekt heen. Als kijker wil je de getroebleerde dichter toeroepen: Man, je bent 75. Doe er wat aan! Maar Roeka komt, zoals vermoedelijk vaker in zijn leven, slechts tot een lied: ‘Nog even/ En we zien we elkaar niet meer/ (…) Kom eens langs.’ Het is te hopen dat zijn zoon van liedjespost houdt.

Boekencollage 10 maart 2021

Jaap Robben de vlieg in de buitenlucht van Tilburg op posters

Website vernieuwde literatuurgeschiedenis

Ik ben Emma van Kristien Hemmerechts

Emma Houthuys heeft alles wat een jonge vrouw zich kan wensen: geld, een mooi huis, liefhebbende ouders, leuke stiefbroers, looks. Wanneer een lang vergeten stiefzusje weer komt opdagen, lijkt haar geluk compleet. En dan krijgt ze er nog een stiefbroer bij, zo eentje voor wie iedereen valt. Emma’s voornemen om altijd single te blijven wankelt. Welke keuzes moet ze maken? Ruim twee eeuwen geleden publiceerde Jane Austen Emma. Roman én hoofdpersonage werden wereldberoemd. Hoe zou Emma’s leven eruitzien als nu leefde? Die vraag stelt Kristien Hemmerechts zich in Ik ben Emma. Ze ontdekt dat de wereld onherkenbaar veranderd is, maar sommige dingen veranderen nooit.