zaterdag 12 juni 2021

De geschiedenis van mijn seksualiteit van Sofie Lakmaker

Humoristisch debuut van de schrijfster op zoek naar haar identiteit. Zelf zegt ze hierover: Volgens mij laat seksualiteit zich niet in hokjes vatten, en idealiter zou ik het woord lesbienne dus niet eens hoeven te gebruiken. Toch kun je je niet in één beweging losmaken van dat soort termen. Bovendien denk ik dat je mooiere kunst maakt door te kijken naar wat er ís, dan dat je schrijft over wat je hoopt dat er ooit zal zijn. Kortom: vanuit de werkelijkheid schrijven en niet vanuit een utopisch ideaal. De titel van mijn boek verwijst naar Foucault, een filosoof die voortdurend keek naar onze pogingen tot waarheid en de waarheid zelf liet voor wat ze was. Kijken wat er misgaat: dat is wat Foucault deed met de samenleving en ik met mijn seksleven. Vooral het laatste deel over de ziekte en de dood an haar moeder aangrijpend en ontroerend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten