donderdag 18 maart 2021

Hoe duurzaam is de e-bike ?

En het feest voor de fietshandel is nog lang niet voorbij, want de e-bike blijkt een stuk minder duurzaam dan de fiets zonder hulpmotor. ,,Kijk, er zit nog geen krasje op. Ze fietsen nog heerlijk. We kochten ze tien jaar geleden. Joke een en ik een. De Gazelle Orion, voor 2200 euro per stuk. We konden er in de ecostand tochten van 80 kilometer mee maken. Nu nog maar 25 kilometer.’’ © Hollandse Hoogte / Rob Voss Utrechter Koos Boere heeft de fietsen in het schuurtje staan, maar weet niet wat ’ie ermee moet. ,,Niemand wil ze hebben. Ik heb het bij vier fietsenwinkels nagevraagd. Er worden geen onderdelen meer voor gemaakt. Een accu is niet leverbaar. Niemand ruilt ze in.’’ Spijt heeft Boere niet van de aankoop, maar een beetje verbolgen is hij wel. ,,Er is destijds niet gezegd dat we na tien jaar weer andere e-bikes zouden moeten kopen.’’ Koos (67) en Joke (65) hebben nieuwe fietsen gekocht - weer Gazelles, dit keer voor 2800 euro per stuk. Want steeds tochten maken met de opladers in de fietstas en dan anderhalf uur ergens wachten tijdens het opladen, was niet leuk meer. Wij vinden dat de fabrikant de techniek minimaal 10 jaar moet ondersteu­nen Martijn van Es, Fietsersbond De Fietsersbond beaamt dat de levensduur van de techniek een probleem is. ,,Een laptop gaat vijf jaar mee, reken bij een e-bike op zo’n zeven tot tien jaar. Dan is het wel gedaan met de accu of de motor’’, zegt Martijn van Es. Dat is een heel verschil met de ouderwetse kwaliteitsfiets die met gemak 25 jaar haalde. De accu is doorgaans het eerste onderdeel dat de geest geeft. Er zijn wel nieuwe exemplaren te koop, maar niet voor ieder model. Een andere optie is revisie van de accu, dan worden er in de bestaande behuizing nieuwe cellen geplaatst, dat kost 200 tot 300 euro. Maar dat kan niet altijd, als het printplaatje in de accu kapot is, valt er weinig te repareren. © Erik van 't Woud Van Es: ,,Wij horen het ook, dat er geen onderdelen meer zijn. Van een telefoon weet je ook dat ’ie het een paar jaar doet en er daarna geen support meer is van de fabrikant. De fiets wordt ook zo’n product. Aan de ene kant begrijpelijk, want de techniek schrijdt voort, aan de andere kant heel erg zonde. E-bikes zijn niet goedkoop. En qua duurzaamheid zou er een standaard moeten komen dat je nog reserveonderdelen kunt krijgen. Wij vinden dat fabrikanten de techniek minimaal tien jaar moet ondersteunen, dat alle onderdelen leverbaar blijven. Of de fabrikant zou na vijf of zeven jaar de techniek vrij moeten geven zodat ook derde partijen onderdelen aan kunnen bieden.’’ Coronacrisis De fietsbranche profiteerde vorig jaar flink van de coronacrisis. De verkoop van e-bikes schoot met 30 procent omhoog naar 547.000 stuks; de helft van de nieuwe fietsen heeft nu een motor. De gemiddelde prijs van zo’n e-bike lag op 2259 euro, 20 procent meer dan in 2019. Voor een onbekend deel is dat ook een vervangingsmarkt, de eerste e-bikes geven de geest. Hoeveel mensen precies aan hun tweede of derde e-bike toe zijn is onduidelijk. Fietsen worden niet geregistreerd zoals auto’s, verkoopcijfers zijn gebaseerd op consumentenonderzoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten