dinsdag 16 juni 2020

Henk Westbroek was bibliothecaris

Als klein jongetje bezocht Henk Westbroek iedere week de bibliotheek om het maximale aantal boeken te lenen. Die liefde voor boeken is altijd gebleven bij de muzikant. Toen hij als bibliothecaris werkte, maakt hij bibliografieën. "Dat was de mooiste periode van mijn leven."
"Boeken doorbladeren en annoteren. In twee regels zette ik erbij waar dat boek over ging. Dat hoor je op neutrale toon te doen, maar als een boek bijvoorbeeld Nieuwe wijn in oude zakken heette, dan schreef ik erbij: de inhoud is even vernieuwend als de titel."
Was ik maar bibliothecaris." Dat heeft hij vaak gedacht terwijl hij op het podium stond. "Maar de secundaire arbeidsvoorwaarden van een muzikant zijn beter: drank, drugs en vrouwen. Hoewel, ze vonden die andere Henk veel leuker. Maar dat was niet erg, want ik heb het voorrecht al vijftig jaar bij dezelfde vrouw te mogen zijn. De liefde is altijd erg goed voor me geweest."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten