maandag 25 mei 2020

Opruimen van zwerfafval door Mieke en Ferd


  Ferd en Mieke van der Aa rapen zwerfafval op in de buurt van de Staringstraat te Oss.



,,We gaan drie of vier keer in de week, en dan zeker wel twee uur per keer,’’ zegt Ferd van der Aa. ,,Nee joh, geen twee uur,’’ zegt zijn vrouw. ,,Ook wel eens een uur.” Feit is, dat ze samen goed zijn voor een paar kilo zwerfafval per week. Met knijper en emmer trekken ze erop uit. Ze beginnen samen, maar aan het einde van de straat scheiden hun wegen zich.
,,We weten precies waar alle prullenbakken staan. Dus we lopen met een emmer, en als die vol is, dumpen we het in de prullenbak. Wél heel jammer dat er daar steeds minder van komen’’, zegt Ferd.

Bittere noodzaak

Dat zwerfafval opruimen is zeker geen hobby, de Van der Aa’s zien het als bittere noodzaak. Ferd is al wat langer met pensioen, en ruimt al tien jaar afval van anderen op, Mieke doet sinds twee jaar mee. ,,Het is niet leuk om te doen, maar wel zinvol. We doen het uit zorg voor onze omgeving. Niemand wil toch in de troep wonen? Weet je wat ook een nadeel is? Dat je zo op dat afval gaat letten, dat je het óveral ziet. Dus je wordt er zeker niet gelukkiger van om het op te ruimen.”
De twee zijn inmiddels experts in de weggooi-gewoontes, en weten precies wat de grootste vervuilers zijn. ,,Ik denk dat 75 procent van wat ik opraap van die keten met de grote gele M komt. Ze hebben de mond vol van hoe goed ze bezig zijn, met hun kartonnen bakjes, maar dat is voor de klanten toch geen excuus om het op straat te flikkeren.’’ zegt Ferd fel. 

Jong geleerd is oud gedaan

Maar dat is niet het enige wat ze tegenkomen in hun afvaltochten door de straten van de Ruwaard, maar ook De Stelt, en de Landerijen VanTosse. ,,Flessen van die goedkope Vermouth bijvoorbeeld. Mensen wijzen vaak naar de jeugd, maar kijk eens naar de opritten van de snelweg, hoe vol die liggen met troep. Dat doen volwassenen hoor. En bovendien, als kinderen afval op straat gooien, komt dat omdat ze het niet goed geleerd hebben van volwassenen.”
Ferd en Mieke spreken vervuilers ook aan, als ze ze betrappen. Mieke: ,,Ohja, ik zeg het gerust hoor. ‘U hebt iets laten vallen’ zeg ik dan. Ferd wordt ook weleens boos, als mensen zeggen dat hij zich met zijn eigen zaken moet bemoeien.” Ferd: ,,Weet je wat ook gek is? De meeste mensen reageren positief, als ze je zien prikken. Steken ze een duim omhoog, of maken ze een praatje. Maar vaak word je ook genegeerd. Dan groeten ze je niet eens, terwijl ze dat wel hadden gedaan als ik zonder knijper daar had gelopen. Dan schaam ik me bijna dat ik loop te prikken, dat is natuurlijk heel gek.”

Hulp vanuit de gemeente

Als het aan Ferd en Mieke lag, werkte de gemeente meer mee, om zwerfafvalopruimers tegemoet te komen. ,,Ze doen al veel hoor, we krijgen materiaal, zoals knijpers, en een ring waar je zakken in kunt hangen. Maar wat écht goed zou zijn is als er speciale herkenbare zakken kwamen die je als opruimer kunt gebruiken. Als je ze vol hebt kun je ze neerzetten langs de weg, en dan worden ze opgehaald,’’ zegt Ferd. Mieke: ,,Ik neem ook nog een plastic zak mee, om het plastic te scheiden. Die moet ik dus mee naar huis nemen, en soms is dat best een paar kilometer lopen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten